Integriteit bij openbaar bestuur
Leraren, studenten, toehoorders en Panel-leden, Goeden avond
Het is voor mij een eer om u te mogen toespreken over:
Integriteit in lokale context.
Als spreker hebben we alleen 15 minuten, daarom zal ik in sneltrein vooral de dynamiek en scenarios omschrijven waar o.a. rekening mee moet worden gehouden als men over
Integriteit bij openbaar bestuur in Curacao praat.
Ik zal beginnen met een definitie van Integriteit bij openbaar bestuur waarbij ik een defenitie heb gekozen die zo dicht mogelijk ligt bij wat bij de gewone man op straat wordt beschouwd als “integer bestuur”.
Door tijd gebrek heb ik in de stad “at random” 20 mensen op straat gevraagd wat zij denken dat integer bestuur voor hun betekend:
De helft had heleboel moeite te definieren wat integriteit betekende.
En 50% zagen het min of meer als volgt:
Integriteit betekend dat “HET BESTUUR” publieke zaken afhandelt op een open (de mode woord transparant) en eerlijke manier.
Hierbij zijn voor mij 2 woorden belangrijk: Integriteit en Ethica.
Integriteit is een Interne systeem van regeltjes en wetten (de mens is integer). Wij doen wat juist is ook als niemand toekijkt.
Beloning is intrinsiek. Het doet je goed wanneer je denkt goed te hebben gehandeld.
Integer zijn is een keuze geen dwang.
Ethiek is een Externe systeem (instutionalisering) van regeltjes en wetten.
meestal is er beloning of straf aan verbonden.
In de mode bij Financiele Instellingen zijn committees die compliance monitored.
Bij Openbaar Bestuur probeert men een afstemming te bewerkstelligen tussen Integriteit en Ethiek.
Integriteit in wat voor soort Democratie?Als we een beetje kort door de bocht gaan kun je zeggen dat we t/m 250 jaar geleden, in de praktijk overwegend despotische systemen op de wereld hadden v.w.b. openbaar bestuur.
Dus minder dan 10 generaties geleden kenden we in de praktijk nog steeds een soort lijf-eigenen systeem al hoewel in verzachte vorm.
Op Curacao tot zwaar na de afschaffing van de slavernij kende de gemeenschap, zeker op het platteland, de “shon” mentaliteit. De slaaf was na 1863 op papier vrij, maar bleef op het erf van de plantage eigenaar wonen.
Pas bij de komst van de Olierafinaderij na 1908 kon je echt zeggen dat de “social fiber”, sociale verhoudingen drastisch ging veranderen. Het Patronage systeem bleef echter lang doorgonzen, eigenlijk in geheel 20ste eeuw.
Medio vorige eeuw kun je zeggen dat we langzaam een soort “Democratie van Eliten” gingen opbouwen dat eigenlijk goed paste met het al bestaande “patronage systeem”, maar eigenlijk niet goed rijmde met modernere concepten van “integer bestuur”.
Dit is een historisch perspektief, zeer kort door de bocht
In strakke draf ga ik nu over op
enkele hedendaagse invloeden die Integer bestuur bemoeilijken in Curacao. Ze zijn niet in volgorde van belangrijkheid.
Verde wil ik iest zeggen v.w.b. bestuur voor en na 10 10 10
Wij komen van een 2 lagen systeem
een laag van Beleid en Kader (star, log en burocratisch, starkkere scheiding van machten) en
een laag van uitvoering, dynamisch “on the ball besturen omdat het volk elke dag “is breathing down everyday on the neck demanding service”.
Mijn perceptie is dat het nieuwe bestuurs model veel weg heeft van Land Nederlandse Antillen (Strak en Burocratisch). Het overheerst en het dynamiek dat men vroeger gewend was bij het eiland is een beetje in verdrukking. Het overgangs proces naar het “nieuw bestuur” verloopt moeizaam.
Als laatste: Aanbevelingen
1. een sterk ethisch cultuur krijg je door een sterke toon zetting aan de top en het strak doorvoeren van “Policies en procedures”.
-goede communicatie met de ambtenaar
- leiding geven door voorbeeld te geven moet het toonbeeld
zijn;
- Een veilige mechanisme hebben om overtredingen te melden.
2. Auditors in en buiten de overheid moeten de weg wijzen (gevraagd en ongevraagd)in het vaststellen van een cultuur van Accountability, integriteit en transparantie.
3. Een goed opgezette klokkenluiders programma moet komen die o.a. ook confidentiality moet garanderen.
4. Veel meer interactie met partners in het Koninkrijk. Rekeninghoudende dat het Koninkrijk al eeuwen tot de top 20 landen van de wereld behoord qua parameters die levenskwaliteit van de mens positief beinvloeden
Mijn dank voor uw aandacht
Januari, 2012 UNA
Leraren, studenten, toehoorders en Panel-leden, Goeden avond
Het is voor mij een eer om u te mogen toespreken over:
Integriteit in lokale context.
Als spreker hebben we alleen 15 minuten, daarom zal ik in sneltrein vooral de dynamiek en scenarios omschrijven waar o.a. rekening mee moet worden gehouden als men over
Integriteit bij openbaar bestuur in Curacao praat.
Ik zal beginnen met een definitie van Integriteit bij openbaar bestuur waarbij ik een defenitie heb gekozen die zo dicht mogelijk ligt bij wat bij de gewone man op straat wordt beschouwd als “integer bestuur”.
Door tijd gebrek heb ik in de stad “at random” 20 mensen op straat gevraagd wat zij denken dat integer bestuur voor hun betekend:
De helft had heleboel moeite te definieren wat integriteit betekende.
En 50% zagen het min of meer als volgt:
Integriteit betekend dat “HET BESTUUR” publieke zaken afhandelt op een open (de mode woord transparant) en eerlijke manier.
Hierbij zijn voor mij 2 woorden belangrijk: Integriteit en Ethica.
Integriteit is een Interne systeem van regeltjes en wetten (de mens is integer). Wij doen wat juist is ook als niemand toekijkt.
Beloning is intrinsiek. Het doet je goed wanneer je denkt goed te hebben gehandeld.
Integer zijn is een keuze geen dwang.
Ethiek is een Externe systeem (instutionalisering) van regeltjes en wetten.
meestal is er beloning of straf aan verbonden.
In de mode bij Financiele Instellingen zijn committees die compliance monitored.
Bij Openbaar Bestuur probeert men een afstemming te bewerkstelligen tussen Integriteit en Ethiek.
Integriteit in wat voor soort Democratie?Als we een beetje kort door de bocht gaan kun je zeggen dat we t/m 250 jaar geleden, in de praktijk overwegend despotische systemen op de wereld hadden v.w.b. openbaar bestuur.
Dus minder dan 10 generaties geleden kenden we in de praktijk nog steeds een soort lijf-eigenen systeem al hoewel in verzachte vorm.
Op Curacao tot zwaar na de afschaffing van de slavernij kende de gemeenschap, zeker op het platteland, de “shon” mentaliteit. De slaaf was na 1863 op papier vrij, maar bleef op het erf van de plantage eigenaar wonen.
Pas bij de komst van de Olierafinaderij na 1908 kon je echt zeggen dat de “social fiber”, sociale verhoudingen drastisch ging veranderen. Het Patronage systeem bleef echter lang doorgonzen, eigenlijk in geheel 20ste eeuw.
Medio vorige eeuw kun je zeggen dat we langzaam een soort “Democratie van Eliten” gingen opbouwen dat eigenlijk goed paste met het al bestaande “patronage systeem”, maar eigenlijk niet goed rijmde met modernere concepten van “integer bestuur”.
Dit is een historisch perspektief, zeer kort door de bocht
In strakke draf ga ik nu over op
enkele hedendaagse invloeden die Integer bestuur bemoeilijken in Curacao. Ze zijn niet in volgorde van belangrijkheid.
- Aanmerkelijke invloed van corporate managers op regelgeving en handhaving van regels en wetten. (Rafinage en mileu aspecten en Medische wereld als er ongelukken gebeuren).
- Accountability issues bij grote bedrijven in kleine gemeenschappen belanden vaak in een moeras als het rechten van de massa betreft.
- In de praktijk zijn de wetten van een land niet neutraal (socialistische leest, liberale leest). (assymetrie in knowhow en financiele middelen
- In de praktijk ondermijnd kapitaal meestal de rechten van de massa.
- Kleinschaligheid en insulair denken lijkt laatste tijd steed grotere invloed te krijgen op het eiland (o.a. 20/80 regel). Wij zien de zelfde tendensen (ik noem ze son-of-the soil” achtige scties) als in de periode 1969-1985.
- In kleine landen (10 10 10 is een aanzienelijke schaalverkleining 220 naar 140 duizend opgetreden) moet men extra opletten op Oligopolies en Momopolies die soms niet vermeden kunnen worden.
- In kleine gemeenschappen hebben weinig mensen eigenlijk invloed op teveel zaken in het land.
- Iets waar steeds meer op gelet moet gaan worden is RENTSEEKING in onze gemeenschap
Men focussed laatste tijd veel meer HOE men zelf een steeds grotere koek willen toedelen in plaats van te zorgen dat de koek op Curacao groter wordt.
Verde wil ik iest zeggen v.w.b. bestuur voor en na 10 10 10
Wij komen van een 2 lagen systeem
een laag van Beleid en Kader (star, log en burocratisch, starkkere scheiding van machten) en
een laag van uitvoering, dynamisch “on the ball besturen omdat het volk elke dag “is breathing down everyday on the neck demanding service”.
Mijn perceptie is dat het nieuwe bestuurs model veel weg heeft van Land Nederlandse Antillen (Strak en Burocratisch). Het overheerst en het dynamiek dat men vroeger gewend was bij het eiland is een beetje in verdrukking. Het overgangs proces naar het “nieuw bestuur” verloopt moeizaam.
Als laatste: Aanbevelingen
1. een sterk ethisch cultuur krijg je door een sterke toon zetting aan de top en het strak doorvoeren van “Policies en procedures”.
-goede communicatie met de ambtenaar
- leiding geven door voorbeeld te geven moet het toonbeeld
zijn;
- Een veilige mechanisme hebben om overtredingen te melden.
2. Auditors in en buiten de overheid moeten de weg wijzen (gevraagd en ongevraagd)in het vaststellen van een cultuur van Accountability, integriteit en transparantie.
3. Een goed opgezette klokkenluiders programma moet komen die o.a. ook confidentiality moet garanderen.
4. Veel meer interactie met partners in het Koninkrijk. Rekeninghoudende dat het Koninkrijk al eeuwen tot de top 20 landen van de wereld behoord qua parameters die levenskwaliteit van de mens positief beinvloeden
Mijn dank voor uw aandacht
Januari, 2012 UNA
by Ruben Suriel on Friday, January 20, 2012 at 6:44am
Geen opmerkingen:
Een reactie posten