Analyse nalatigheid minister Charles Cooper en Gerrit Schotte ivm veiligheid luchthaven
1. (ICAO) uitgevoerde audit in 2008 inzake de regelgeving van de burgerluchtvaart in de Nederlandse Antillen en het toezicht op de correcte uitvoering daarvan, veel afwijkingen van de ICAO standaards en richtlijnen zijn geconstateerd
2. Naar aanleiding daarvan is in 2009 een actieprogramma ter correctie opgesteld.
3. Op 17 mei 2011 verschijnt het rapport Onderzoeksraad voor de veiligheid naar aanleiding van het ongeluk met het Dividivi-toestel.
4. Op basis van deze constateringen zou de conclusie getrokken kunnen worden dat het externe toezicht niet adequaat kan worden uitgeoefend door het ontbreken van voldoende gekwalificeerd personeel. Dat zou de indruk kunnen doen postvatten dat de veiligheid van vliegverkeer vanuit Curaçao in het geding is.
Minister Cooper bagatelliseert de conclusies en aanbevelingen uit het rapport.
19 mei (bron RNW) Gobièrnu di Kòrsou porlopronto ta ninga di tuma e konklushonnan i rekomendashonnan di e Konseho di Investigashon (OVV) relashoná ku aksidente di e avion di Divi Divi. Segun minister di Transporte Charles Cooper ‘ta e piloto a tuma un riesgo inaseptabel i no nos.’4. Op basis van deze constateringen zou de conclusie getrokken kunnen worden dat het externe toezicht niet adequaat kan worden uitgeoefend door het ontbreken van voldoende gekwalificeerd personeel. Dat zou de indruk kunnen doen postvatten dat de veiligheid van vliegverkeer vanuit Curaçao in het geding is.
5. Op 20 mei 2011 Advies Mr. Karel Frielink aan MP Gerrit Schotte en CC Stella van Rijn, SG Algemene Zaken
“op hele korte termijn aantrekken van enkele gekwalificeerde krachten. Als dergelijke krachten niet (makkelijk) te vinden zijn, dan kan worden overwogen een van de op dit vlak gespecialiseerde Amerikaanse bedrijven in te schakelen, die deze taken onder verantwoordelijkheid van de Directie Luchtvaart kan uitoefenen.”
6. Geen reactie
7. 29 mei 2011 Minister Cooper kondigt 90 dagen verzoek uitstel aan
“Het doel van de regering is om de dienstverlening te brengen naar een hoog niveau dat niet alleen in de regio maar wereldwijd geaccepteerd is”, aldus Cooper. “We zullen alles op alles zetten om dit te bereiken.” De FAA heeft aangegeven dat de aanpassingen binnen 90 dagen moeten gebeuren. “Het kan gebeuren dat wanneer de 90 dagen om zijn, de regering meer tijd vraagt aan de Amerikaanse regering”, benadrukte Cooper. (bron Vergeperst)
8. Tweede advies Frielink aan MP Gerrit Schotte en CC Stella van Rijn ivm oplossing luchtvaart veiligheid
Zojuist las ik dat minister Cooper zich zorgen maakt in verband met de termijn van 90 dagen die de Federal Aviation Administration (FAA) aan Curaçao heeft gegeven om geconstateerde gebreken te verhelpen. Ik begrijp dat er op dit vlak gespecialiseerde Amerikaanse bedrijven zijn die kunnen worden ingeschakeld en die enkele wezenlijke taken onder verantwoordelijkheid van de Directie Luchtvaart kunnen uitoefenen. De termijn van 90 dagen zou dan geen probleem moeten zijn. Wellicht dat minister Cooper iets aan deze suggestie heeft.
9. Geen reactie
10. Op 5 januari 2012
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA) vindt het toezicht op de luchtvaart van Curaçao ontoereikend. De Curaçaose Burgerluchtvaartautoriteit (CBA) is op 5 januari per brief ervan op de hoogte gesteld dat Curaçao daardoor 'niet voldoet aan de internationale verplichtingen voor luchtvaarttoezicht en de veiligheidsnormen' die daarbij horen.
Curaçao belandt daarmee in de Categorie 2 voor toezicht en veiligheid op het gebied van luchtvaart. Officieel gaat het niet om een degradatie van Categorie 1 naar 2, omdat het land Curaçao voor het eerst is geëvalueerd door de FAA. De toezichthouder die over de Curaçaose luchtvaart ging toen het eilandgebied nog deel uitmaakte van de Nederlandse Antillen, genoot wél de Categorie 1 status.L.O.V.E
Geen opmerkingen:
Een reactie posten