Samenvatting Deltaplan
“ Jongeren zijn het begin en het eind van onze inspanningen’’.
“ hun toekomst is onze uitdaging’’
Bij mijn aantreden als
minister van onderwijs bleek door de overvloed aan onderwijs vernieuwingen en
vormingsaanbod, het kind uit beeld te zijn geraakt.
De fragmentatie van de
diverse beleidsinspanningen; de versplintering van de beperkt beschikbare
middelen; de structurele beperkingen van de verwerkingscapaciteit; de noodzaak
een ononderbroken voortgang van onderwijsvernieuwingactiviteiten te garanderen
en vooral ook het besef dat, als gevolg
van wijzigingen in de staatkundige verhoudingen, in de komende jaren er vrijwel
geen aandacht, capaciteit en bestuurlijke energie zal overblijven voor de
verbetering van basis voorzieningen zoals o.a. onderwijs, maken een
Deltaplanoperatie gericht op het kansrijk maken van alle Antilliaanse jongeren
een prioriteit van eerste orde.
De urgentie van het aanpakken van de
problematiek van Antilliaanse jongeren verdraagt immers geen uitstel!
Dit Deltaplan, of
de symbiose tussen leerplicht, sociale vorming, onderwijs, leerlingenzorg en
begeleiding naar werk, zal de massieve dijk moeten zijn die de aanwas van het
disproportioneel groot aantal jeugdwerkelozen en drop-outs uit het onderwijs
van de Nederlandse Antillen terugdringt tot normale proporties en daardoor ook
de dreigende overstroming van problematische jongeren die zonder voldoende
voorbereiding en startkwalificatie in de maatschappij terecht komen.
Het bijzondere
karakter van het Deltaplan veronderstelt een actieve betrokkenheid en input van
alle onderwijs actoren binnen het Koninkrijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten